Блаженний муж на лукаву
Не вступає раду,
І не стане на путь злого,
І з лютим не сяде.
А в законі господньому
Серце його й воля
Навчається; і стане він –
Як на добрім полі
Над водою посаджене
Древо зеленіє,
Плодом вкрите. Так і муж той
В добрі своїм спіє.
А лукавих, нечестивих
І слід пропадає, -
Як той попіл, над землею
Вітер розмахає,
І не встануть з праведними
Злії з домовини.
Діла добрих обновляться,
Діла злих загинуть.
Т. Шевченко, 19 грудня 1845 р.
В’юнища
Цикл «Псалми Давидові» складається із десяти
віршів-переспівів псалмів, автором яких, за біблійною легендою, був давньоіудейський
цар Давид.
В канонічній збірці усього сто п’ятдесят псалмів. Теми
всіх псалмів релігійного характеру. Укладали їх різні псалмопівці. Більшу
частину приписують Давидові – 73. Іншими традиційними авторами вважають Асафа
-11; Кораха - 7; Мойсея - 1; Соломона - 1; Етана - 1; Геиана – 1. Багато
псалмів є анонімними.
Творення псалмів тривало від Давида, «любого співця
Ізраїля», аж до макавейської ери. Від десятого до другого сторіччя перед
Христом.
Вплив псалмів на літературу в Україні був від найдавніших
часів до найновіших. Письменник українського середньовіччя, князь Володимир
Мономаха включав у свої тексти цитати з таких псалмів: 32 (2), 36 (1; 7-9;
21-27;), 41 (12), 55 (11-12), 58 (1-4), 62 (33). Переспіви з псалмів творили
Тарас Шевченко та Леся Українка.
Тарас Шевченко звернувся до біблійних переспівів, бо релігійна
форма псалмів давала можливість втілити в них думки, які переслідувала цензура.
1. Псалом описує дві дороги: щасливу праведних
1-3; злощасну грішних 4-6.
1. Блажен чоловік, що за порадою безбожників не ходить
і на путь грішників не ступає,
і на засіданні блюзнірів не сідає,
2. але в Господа законі замилування має
і над його законом день і ніч розважає.
3. Він – мов те дерево,
посаджене понад потоками водними,
що плід свій дає у свою пору
й що лист його не в’яне,
і все, що чинить він, йому вдається.
4. Не так безбожники.
Вони – немов полова, що вітер розвіває.
5. Тому безбожники на суді не остояться,
ні грішники на праведників зборах.
6. Бо про путь праведників Господь дбає,
а путь безбожників пропаде.
А я що? Я нічо. Не всі читали переспіви духовного пророка української нації і твори
древніх авторів одночасно. Хтось читав псалми, але не читав твори Тараса Шевченка.
Хтось читав твори Тараса Шевченка, але не читав псалми.
Немає коментарів:
Дописати коментар