
"От чому так легко церква українська розійшлася з московською, - з року 1414 українська церква обрала собі окремого митрополіту і сливе з того часу пішло її цілком вільне життя. Титул наших митрополітів ЗАВШЕ БУВ - "МИТРОПОЛІТ КИЇВСЬКИЙ І ВСІЯ РОСІЇ". Митрополіту у нас завше вибирали вільними голосами, а патріарха Константинопольський тільки благословляв його. На Вкраїні в церковнім житті скрізь було тоді виборне начало: вільними голосами вибирали священників, єпископів, архимандритів, игуменів і навіть митрополитів.
Церква наша дуже ОДРІЖНЯЛАСЬ тоді од церкви московської, - у нас були свої церковні звичаї, свої обряди, навіть де-які свої вірування, хрестини, вінчання, похорони де-які празники - все це у нас одріжнялось од москавського, і все це потім на Москві прозивали єресью, і все це виганяли з нашої церкви.
Українське духовенство скоса поглядало на московське, знало його злиденне життя, знало, як його граблять та кривдять. Та й недолюблювало воно його; так Мелентій Смотрицький і Касіян Сакович писали, що в Московському царстві живуть САМІ РАБИ і що там навіть старшину їхню катують батогами і засуджують до торгової казні. А Брюховецький писав про москалів, що "ЖЕСТОКОСТИЮ СВОЕЮ ПРЕВОСХОДЯТ ОНИ ВСЕ ПОГАНЫЕ НАРОДЫ"...
Українці з недовіррям поглядали і на саму московську віру. Як каже дослідник, були такі козаки, які казали про москалів, що ніби у їх "одні погруженці, а другі обливанці; у одних попи, у других безпопівщина; на Москві СТІЛЬКИ ВІР, СКІЛЬКИ СІЛ, а в селі - скільки хат; до себе в хату ніхто вас не пустить з люлькою; У ЇХ ВСЯ ВІРА В ТОМУ, АБИ БОРОДИ НЕ ГОЛИТИ І ТЮТЮНУ НЕ КУРИТИ Й НЕ НЮХАТИ"...
Духовенство на Москві зовсім було безправне; навіть вище духовенство, єпископи та метрополіти не мали жодних прав і цілком залежали од волі патріархи, - сам патріарха їх настановляв, сам жалував і наказував".
ІВАН ОГІЄНКО - "УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА".